December 29, 2010

Resepi Umai....

lama da x update blog....bz jdi babysister, bebudak ramai kat sangat rmh...klu x  jage krg gaduh plak dorg 2..

ha..arini x nak cakap bebudak ot  baby sister ...lupakan seme tu ok....;) ...

arini ain nk kongsi resepi...UMAI ....resepi ni x pasti la resipi orang serawak or sabah...
tapi resepi ni dari mama le....resepi ni senang gler nak buat...bak kata org...kacang goreng...tutup mata pon blh buat..hahahahah.(*yg ttp mata 2 tipu je la...karang ttpmata... pts plak jari 2..)...ha...bahan2 dia pon x banyak...ckit aje....

*kepada En.Majdi t blh r cuba ea...



BAHAN-BAHAN
ikan tamban...(tapi besenyer orang buat dgn bawal putih)
tomato buah(d hiris nipis2)
lada besar  n.cili api.(d hiris nipis2)
limau nipis...
garam  
bawang besar....


CARA-CARA

 1) buang tlg ikan tamban...n then perisi...

ha...nila ikan tamban...tapi klu nk buat umai ni..x yah kelar ikan 2...








2) perah limau nipis...(limau nipis ni untuk memasakan ikan 2 tdi...)
penting tau....klu x mskkn nnti blh cirit birit plak....
perah sampai ikan tu berubah warna ok..... besenyer  warna brtukar dari merah ke putih....Ha..nk guna cuka pon blh gak...tapi x yah la...cuka 2 x elok...tajam sangat..*banyak asid....


3) masukkan tomato, bawang, lada besar, cili api...





4) masukan garam secukup rasa.... dan gaul sehingga sebati dan perapkan selama 1 or 2 jam...


5) tada......da siap...blh la makan dengan nasi....
SELAMAT MENCUBA



1 comment:

Muhammad Amirul Ismail said...

Umai melanau yg original ikannya kene mentah dan tak boleh sampai tukar warna jadi terlalu putih nnt kesegaran ikan itu akan hilang. Chef wan pernah tunjuk teknik begini tapi sbnrya kurang tepat. mungkin dier nak adjust ngan selera org mesia yg geli makan ikan mentah. Org melanau pentingkan kesegaran bahan2 makanan sbb itulah kebanyakan ikan dan udang lazimnya dimakan mentah atau dimasak sesimple yg boleh demi menjamin kesegaran.

Pembuatan umai hampir sama mcm sashimi. Bahan yg paling penting ikannya mesti sgt fresh. Makin fresh isi ikan yg dimakan akan lebih manis dn berlemak. Kalo guna udang lg sedap :)