March 9, 2011

Nama je sedap tapi maksud entah pape....

Assalamualaikum.....
Hari ni aku nak cakap sikit pasal nama.....
Korang tahu tak maksud nama korang....
elok tak maksud nama tu...

Aliana Nasuha



Korang nak tahu tak...nama ni kadang2 mempengaruhi peragai kita...
kalau kita mempunyai nama yang tidak elok maksudnya...
mungkin peragai kita pon tak elok....
pasal orang panggil kita dengan nama.... panggilan tu boleh di jadikan doa....lebih2 lagi kalau ibu yang menyebutnya...




sekarang ni...trend, orang gabung nama...nama suami dan isteri....
kalau gabungan nama tu membawa maksud yang baik tak per la jugak...tapi kalau bawa maksud yang tak elok...kan susah tu....aku bagi contoh ea: nama AYAH =Shafiq..nama EMAK = Solehah (dua2 mempunyai maksud yang baik) pastu lepas gabung jadilah =Shafihah yang bermaksud "yang bodoh"....korang nak ke..nama anak korang maksud dia yang bodoh...kalau panggil dorang Shafihah2...tiap2 hari mungkin dia jugak akan jadi bodoh...so...fikir2 la sebelum bagi nama anak tu...


korang tahu tak...nanti ...masa hari akhirat...ALLAH akan panggil kita dengan nama penuh...
so, cuba korang bayangkan...kalau kita mempunyai nama yang membawa maksud yang tak elok....tak ke malu kita nanti...



kalau korang rancang nak isi nama anak2 korang ...isilah dengan nama-nama nabi...isteri beliau..nama asma' al-husna....nama tokoh2 islam, nama anak2 nabi....tula yang sebaik2 nama...



ni aku nak bagi tahu sikit...nama-nama terlarang....



sakirah = pemabuk
Amah = Hamba
Zaniyah = pelacur
Syafihah = si bodoh
Syahrul Bariyah = seburuk2 manusia
Maridah= yang menderhaka




kalau korang nak tahu dengan lebih lanjut ...korang tgk kat sini ok  









nama aku ...NIK FARAH AISYAH ( best tak ,nama ni ayah aku yang bagi....kalau tak dia nak bagi nama NIK FATIN SYAMIMI tapi rasa macam tak sesuai...jadi dia ubah la jadi nama yang tu)

            Farah = yang riang
            Aisyah = yang hidup bahagia

1 comment:

Wani said...

hikkss .
betul tuh .
name wani , SYAZWANI (maksud : ketinggianku)
hehehe